torsdag 12 februari 2009

Mark Twain: Huckleberry Finns äventyr

Här kommer en bokrecension av Huckleberry Finns äventyr. Jag läste den mer än 30 år sedan och jag kommer inte ihåg så mycket av den, bara det att jag tyckte om den. Tack för boktipset!

Maria

Huckleberry Finns äventyr
Författare : Mark Twain
Kom ut i översättning år 1943
Boken är en berömd klassiker och jag måste erkänna att det är första gången jag läser en klassiker. Den handlar om en pojke som heter Huckleberry Finn. Hans pappa var en alkoholist, som han tidigt i boken trodde var död. Då fick han bo hos änkan Douglas och hennes syster, fröken Watson. De försökte lära Huck att bete sig som en väluppfostrad pojke. De hade en slav som hette Jim. Huck och Jim blev väldigt bra vänner. Snart nog åkte de på många galna äventyr i en flotte som Jim hade byggt. Boken utspelar sig i tidiga 1800-talet i Amerika. På den tiden använde fortfarande många länder på västkusten, svarta som slavar. 1863 förbjöds slaveri i USA, men det tog mer än 100 år för att fördomen mot svarta försvann från Amerika. Det finns än idag rasism mellan svarta o vita, men på den tiden ansågs det inte som rasism utan det var en verklighet som man levde med.Huck är huvudpersonen i boken. Han tänker väldigt mycket på allt runt omkring honom, och han är väldigt smart för sin ålder. Men det är han ju tvungen att vara. Han hade inget hem och han var föräldralös så han var tvungen att alltid tänka ett steg i förväg för att kunna överleva. Han är också väldigt påhittig. Han lyckas alltid hitta på en väg ut , när han verkar vara i en omöjlig situation. Boken är skrivit på ett väldigt gammalt språk. I boken använde personerna ord väldigt ofta t.ex. dock, som betyder och, men. Personerna använde också uttryck som t.ex. sanna mina ord, vilket man säger när man vill övertyga någon att man talar sanning.Jag tycker boken är väldigt intressant. Det var roligt att läsa om en pojkes äventyr på den tiden.Jag rekommenderar denna bok till alla som vill läsa en klassiker. Det är ett väldigt bra sätt att bli bättre på ett språk. Eftersom i en klassiker finns många ord som man nog sällan hör folk säga till vardags. På det sättet lär man sig att utveckla både sitt sätt att prata och sitt sätt att uttrycka sig.

Weris Ahmed Mohamed

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar