fredag 23 januari 2009

Mårten Melin: Ett värmeljus i din skalle

Äntligen en diktbok! Det händer inte ofta att svenska förlag ger ut diktsamlingar. Tyvärr, läses inte många dikter i skolan heller.
Mårten Melin jobbar som redaktör på Bamseredaktionen och har skrivit manus till tidningen Bamse sedan 2002. Hans diktsamling handlar om kärlek.
Vi som läste den i bokklubben, tyckte om dikterna. Så läs den!

Bokförlager Hegas beskrivning av boken:
"Kärleken kan vara underbar. Eller hemsk. Eller både och på samma gång. Ja, så kort kan man sammanfatta innehållet i de kärleksdikter som Mårten Melin skrivit för unga läsare. Det är inga högtravande dikter, utan vardagsnära och innerliga ögonblicksbilder av kärlek. Alla ungdomar kan läsa med glädje, känna igen sig och få hjälp att sätta ord på sina innersta känslor."

Här är tre dikter ur boken från Mårten Melins hemsida:

HJÄRNA, HJÄRTA

När du ser på mig
så finns jag
i din hjärna.

När du blundar
försvinner jag
och när du tittar
är jag där igen.

Jag försöker flytta mig
från hjärnan
ner i din kropp.

Jag vill åka genom
ådrorna,
ner till ditt hjärta

och jag vill
stanna där.

Och jag vill inte
att ditt hjärta
blundar.

HIT

Blommorna når dig
till knäna.

Buskarna når dig
till magen.

Och jag når dig
till läpparna.

Jag når dig
till ditt hjärta.

LJUS

Det finns ett mörker,
en plats där du inte är.

Det finns ett ljus
som lyser i dig,

ett värmeljus i din skalle,
lågor i ditt hår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar