tisdag 31 mars 2009

Astrid Lindgren: Pippi Långstrump

Bokrecension om Pippi Långstrump
Bokens titel är pippi Långstrump.
Författaren är Astrid Lindgren och boken utkom år 1945.
Bokens handling är att Pippi går ut och testar nya saker, som hon inte är van vid Hon testar att gå i skolan att det är bestämmer läraren och inte Pippi själv. Och hon lär sig att de får lov när det är en högtid. Hon går på tivoli och märker att hon själv kan göra sakerna. Hon går på kafferep och förstör det för tanterna och doppar huvudet i tårtan.
Boken utspelar sig år 1945, staden fick jag inte reda på men hennes hus heter Villa Villekulla.
Huvudpersonerna är Pippi ,Tommy, Annika och Pippis pappa, negerkung på de sju haven. Pippi ska dit snart och bli negerprinsessa. Pippi är en tjej som bor i ett hus själv och inte är rädd för minsta lilla tjuv eller liten kotte. Annika och Tommy bor i grannhuset med deras mamma och pappa .
Bokens språk var rätt så konstigt. Jag tycker att det fanns några rasistiska ord i boken som negerkung, att pippis pappa är en negerkung. Orden var på gammaldags svenska och det gjorde så jag fick problem att förstå. Men det löste jag genom att titta i en ordbok.
Jag tycker att denna bok var jätterolig . Bra men kanske lite svårläst för barn som den är gjord för. Men inte vet jag kanske bara jag som har dålig svenska och håller på att lära mig orden. Annars var boken bra .
Jag hade tyckt att den var lämplig för barn i 10-13 års ålder.
Mycket fantasi som flödar i denna bok.
”Min pappa är negerkung på de sju haven och jag ska dit och bli negerprinsessa snart.” Denna mening fick mig att stanna upp och tänka lite vad tycker du?? Jag tycker att denna mening var konstig och rasistisk men som jag sen fick reda på att det var normalt att man kallar en svart människa neger då eftersom de var så sällsynta då.

Mahmoud Omar 8 Röd

Jo, Astrid Lindgrens arvingar bestämde att de inte skulle ändra nånting i hennes texter och det har de rätt i, tycker jag.

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar