måndag 20 april 2009

Snälla pappa, nej

Boken jag ska skriva om heter "Snälla pappa, nej". Bokens författare heter Stuart Howarth. Det är han själv som har varit med sakerna i boken, alltså är det än sann historia.
Jag skall berätta lite kortfattat om bokens innehåll. Boken handlar om en familj med tre barn. Mamman skiljer sig och träffar en annan man. Då blir han barnens styvpappa. Han behandlar barnen som om de vore djur. Han trakasserar och utnyttjar barnen med sexuella övergrepp. I över trettio år lever barnen i ett helvete.
Boken var en av de bästa jag läst på länge. Man verkligen fastnar för den och kan inte släppa taget. Jag kunde inte tro mina ögon, att en styvfar kunde vara så grym och elak mot barnen, när jag läste boken. Man börjar inte tänka på det förrän man har läst om det. Sånt händer även här i Sverige utan att någon vet om det. Straffet för detta borde vara lika grym.
Det var modigt av författaren att berätta om sitt förflutna till miljontals människor. Utan att skämmas eller att vara rädd för vad andra människor skulle säga om honom. Anledningen med den här boken är nog för att ge mod till flera personer som har blivit utsatta för samma sak som Stuart har blivit. Han talar om för läsarna att ingenting är deras fel, att de inte ska känna skam för det som har hänt. Författaren vill tala om för läsarna att man ska vara modig och kontakta en myndig person vid sådana tillfällen. Dels för att han själv vill glömma och aldrig minnas det igen genom att skriva det en gång för alla.

Semiha 9B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar