måndag 20 april 2009

Vem vill bli miljardär av Vikas Swarup

Boken som jag har läst klart heter "Vem vill bli miljardär", men är mest känd för namnet "Slumdog millionaire". Boken är mycket omtyckt i de flesta länderna. De har även spelat in en film om boken och den belönades med åtta Oscars. Själv tyckte jag att filmen inte förtjänade det.
Författaren som har skrivit boken heter Vikas Swarup.
Boken handlar lite kort om en hemlös gatupojke, som heter Thomas i boken och Jamal i filmen. Hursomhelst, så vill Thomas pröva sin chans med att vara med i tävlingen "Vem vill bli miljardär". Där får han frågor som han har varit med om i sitt liv. Om man är en gatupojke så finns det mycket äventyr i livet varje dag. När han når till högsta nivån i pengkategorin så griper polispatrullerna honom med anklagelserna att han har fuskat.
Innan jag läste boken tittade jag först på filmen. Den var bra och det var sånt som man upplever ifall man är en gatupojke. Så den var helt okej, men jag tyckte inte att den var värt åtta Oscars, som jag har sagt tidigare.
Efter filmen lånade jag boken och jag blev snurrig, för boken stämde inte alls med filmen. Men den är ändå värt att läsa. Det ända som var lite tröttsamt att läsa var att han var tvungen att berätta för en advokat om de händelser han varit med om för varje fråga. Varje fråga hade olika berättelser som han berättade. Efter ett tag orkar man inte läsa hans berättelser för varje fråga.
Anledningen med den här boken är nog att man inte borde titta ner på de människor som inte har det lika bra som oss. Till exempel gatupojkar eller hemlösa barn. De är lika värda som oss.
Fördelen med boken var att Thomas ändå klarade av att stå upprakt efter att polisen hade gripit honom. Han hade inte gjort något fel. Att man borde kämpa så mycket man orkar.
Nackdelen var att inte tro på Thomas pga av att han var gatupojke. Det är ju inte så att gatupojkar inte vet någonting. Det är egentligen de som vet mycket pga händelserna de varit med om. Poliserna skyllde på att gatupojkar var smutsiga och alltid ljög. Det tycker jag är dåligt.
Semiha 9B


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar