torsdag 2 april 2009

Språkdax - ett nytt basläromedel i svenska

Nu vill jag tipsa om ett nytt läromedel i svenska för årskurs 1-3 som verkar vara väldigt bra. På Bonnier Utbildnings hemsida läser jag följande:
"SpråkDax– skapa läsupplevelser i klassrummet!
SpråkDax är samlingsnamnet för ett nytt basläromedel i svenska. SpråkDax utgår från hela språket och det gemensamma arbetet är centralt.
Författare:Helena Bross, Anna Hansen, Clas Rosvall"

På hemsidan hittar man blädderprov och en film om läromedlet. Man kan ladda ner utdrag ur böckerna också. Jag har tittat i dem och bilderna är väldigt fina.
"Clas Rosvall: Kisse-Miss
Jag fick en kattunge av far,
en kissemiss så söt och rar,
som hittats i vår trädgårdsskjul
och den var svart och brun och gul.
En liten ynklig kattkrabat,
som blev min bästa lekkamrat.
Men en liten kattkrabat,
han växer snabbt om han får mat.
Och som han åt den lille katten,
hela dagen, halva natten,
åt han allt vad huset bjöd:
mjölk och kött och fisk och bröd."
Äntligen dikter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar